Audi AI – s inteligencijom i empatijom

2017-07-13
  • Visoko umrežen, automatiziran i elektriziran - ovo su karakteristike Audija budućnosti. Audi AI će u budućnosti biti pojam za veći broj inovativnih sistema koji će rasteretiti vozača i pružiti mu nove mogućnosti za vožnju. Audi AI za to koristi strategije i tehnologije s područja umjetne inteligencije kao i strojnog učenja. Na ovaj će način marka Audi preteći konkurenciju.

     

    Audi AI sistemi sposobni su za učenje i pružanje potpore u vožnji i djeluju proaktivno i individualno. Zahvaljujući Audi AI-ju modeli s četiri prstena  će se na cesti ponašati inteligentno i doslovno imati sposobnost suosjećanja, odnosno "empatije". Kontinuirano mogu komunicirati s okolinom i putnicima u vozilu i na taj način bolje reagirati na njihove zahtjeve.

Sloboda u prometu

Audi AI nastavak je dugogodišnjeg iskustva marke s konceptualnim automobilima s pilotiranom vožnjom. Novi label spoj je inovativnih Audi sistema i tehnologija zasnovanih na inteligentnim elektroničkim sistemima. Audi AI stvara novu slobodu u prometu tako što smanjuje kompleksnost pri interakciji s automobilom i ostalim sudionicima u prometu. Pritom ključnu ulogu također igraju razni elementi umjetne inteligencije, kako kod razvoja novih inteligentnih sustava tako i kod njihove uporabe. Audi za to evaluira različite pristupe i metode strojnog učenja.

Istraživanje na autoputu

Već 2009. godine pilotirani je Audi TTS na zaleđenom slanom jezeru u saveznoj državi Utah (SAD) iscrtao četiri Audijeva prstena kao vidljivi znak desetogodišnjeg istraživanja. Godinu dana kasnije Audi TT bez vozača odvezao se do vrha Pikes Peak u saveznoj državi Colorado (SAD).

Audi je 2013. godine kao prvi proizvođač automobila dobio licencu za testiranje u saveznim državama Kalifornija i Nevada. U siječnju 2015. godine istraživački automobil Audi A7 piloted driving concept pilotirano je prešao 900 kilometara na autoputu od Stanforda do Las Vegasa. U svibnju 2015. godine Audi bez vozača sudjelovao je u gustom prometu Šangaja (Kina) - to je jedna od najkompleksnijih situacija u prometu uopće.

U kojem je danas stadiju razvoj inteligentnog automobila? Ultrazvučni i radarski senzori, laserski skeneri, sustavi bazirani na kameri, snažni procesori za obradu informacija i brzo povezivanje s internetom preko mobilne mreže - sve to danas sadrži Audi A8. Korištenje sustava potpore za vozača poput potpore zadržavanja vozila na voznom traku i active lane assista temeljena na pravilima, adaptive cruise controla (ACC) ili prediktivne potpore za učinkovitu vožnju već je proteklih godina vožnju automobilom učinilo sigurnijom, komfornijom i učinkovitijom.

Automobil ima pogled u budućnost

Audi AI označava sljedeći korak: obrada velikih količina informacija koje putem prikupljaju različiti sustavi potpore ubuduće će biti još brža - i te će se informacije moći uspoređivati s podacima drugih sudionika u prometu i zajednički koristiti gotovo u stvarnom vremenu. Audi AI omogućit će potpuno umreženom vozilu puno dalji pogled u budućnost od dosad korištenih sustava. Drugim riječima: automobil budućnosti po prvi će put imati sposobnost prognoziranja.

Audi AI sustav za praćenje zastoja u novom modelu A8 bit će prvi sustav na svijetu koji će omogućavati vožnju na razini 3 (level 3). Razina 3 znači da automobil u određenim situacijama preuzima vožnju. Za razliku od razine 2 vozač pritom ne mora stalno nadzirati sve postupke. On samo mora moći ponovno preuzeti kontrolu kad ga vozilo upozori na to. Novi Audi AI sustav za praćenje zastoja tehnološka je prekretnica kojoj su prethodile mnoge godine istraživačkog i razvojnog rada.

Inteligencija vozila i interaktivna inteligencija

Inteligencija vozila važna je komponenta Audi AI-ja: sustavi potpore za vozača i tehnologije koji njome raspolažu utiru put prema automobilima sa sposobnošću potpuno samostalne vožnje. Audi AI sustav za praćenje zastoja u novom Audiju A8 primjer je za to kako inteligencija vozila može izgledati danas. Opsežan komplet senzora registrira okolinu. Pomoću tako dobivenih podataka središnji upravljački uređaj potpore za vozača (zFAS), čija je premijera održana zajedno s premijerom novog Audija A8, kontinuirano generira prikaz okoline uz potporu druge fuzije podataka u upravljačkom uređaju radara. Novi Audi A8 bit će prvi serijski automobil na svijetu koji ispunjava tehničke uvjete za visoko-automatiziranu vožnju po želji u zastojima.

Automobil budućnosti na putu prema potpuno automatiziranim funkcijama vožnje i ostvarenju vizije o samostalnoj vožnji nudit će još više. Uza sve veću inteligenciju automobila pristaje i visoka interaktivna inteligencija.

Zahvaljujući Audi AI-ju automobil će ubuduće imati novu karakternu osobinu: sposobnost prepoznavanja potreba putnika u vozilu, empatiju. Inteligentni sustavi i tehnologije automobil će učiniti empatičnim suputnikom sposobnim za učenje, čime će uvelike premašiti izvornu namjenu automobila. Zahvaljujući Audi AI-ju automobili će ubuduće predviđati zahtjeve vozača ili putnika u vozilu u skladu sa situacijom i na taj ih način proaktivno podupirati u svim okolnostima. Osim toga, oni putnicima mogu predlagati usluge i samostalno ih kupovati za njih poput osobnog batlera. Time Audi stvara dodatnu slobodu i novu vrstu premium iskustva.

Ukratko, Audi AI predstavlja cjelovitu i odgovornu kombinaciju inovativnih tehnologija koje su besprijekorno umrežene s infrastrukturom i ostalim sudionicima u prometu. Audi budućnosti stalno će učiti nove stvari i razvijati svoje sposobnosti. Pritom će se tehnologija sve više prilagođavati individualnim potrebama ljudi.

Pojedinačne komponente Audi AI-ja značajno mijenjaju interakciju s automobilom i poboljšavaju iskustvo zadržavanja u automobilu. Automobil se sve više pretvara u "treći životni prostor" uz dom i radno mjesto. Audi pritom posebnu pažnju pridaje pogodnostima za pojedinačnog kupca i snažno je usredotočen na mobilnost. Pogodnosti koje kupcu pruža Audi AI jasno su definirane: inteligentni sustavi i tehnologije služe za uštedu vremena, sigurnost, učinkovitost i individualizaciju.

Pogodnost br. 1: vrijeme

Funkcije poput novog Audi AI sustava za praćenje zastoja ili pilotiranog parkiranja tek su početak. Audi AI u budućnosti će vozaču omogućiti da vrijeme provedeno u potpuno umreženom automobilu rasporedi drugačije nego dosad. Vozač svako malo može pustiti kolo upravljača i umjesto toga na drugačiji se način povezati s vozilom. Osim toga, vozač dobiva na vremenu jer njegov autmobil automatiziranom vožnjom umjesto njega preuzima brojne rutinske radnje poput parkiranja ili vožnje kroz autopraonicu.

Ušteda vremena i povećanje komfora

Infotainment funkcije stalno se proširuju, a sve brža internetska veza razmjenu velikih količina podataka tijekom vožnje. Istovremeno napreduje i integracija komunikacijskih medija u automobil. Njih je moguće koristiti za rad u automobilu poput, primjerice, videotelefonije. Vozač ima sve veći izbor mogućnosti za korištenje vremena u vožnji. No, auto budućnosti ne raspolaže samo velikim potencijalom za uštedu vremena na cesti: u posebno određenim područjima, tzv. "Audi AI Zonama" ("Audi AI Zones"), Audijevi automobili u budućnosti će razne zadatke obavljati samostalno dok vozač radi ili uživa u slobodnom vremenu.

Audi AI Zona: Vozač će svoj Audi parkirati u označeno područje (zona preuzimanja). Odande će se automobil samostalno i bez vozača odvesti u višekatnu javnu garažu s raznim uslugama poput praonice, paketomata, benzinske postaje ili, ako se radi o automobilu na električni pogon, stanice za punjenje vozila. Zahvaljujući Audi AI-ju automobil će sve to obavljati samostalno. Inteligentni Audi umrežen sa svojom okolinom također će sam pronalaziti parkirno mjesto i precizno ga zauzeti. U željeno vrijeme ponovno će biti u zoni za preuzimanje spreman za nastavak vožnje. Vozač aktivnost svog vozila cijelo vrijeme može pratiti putem aplikacije i dopunjavati novim uslugama.

Ušteda vremena posjetom Audi zone za preuzimanje i povećani komfor koji ona donosi uskoro bi mogla postati stvarnost za Audijeve kupce. Razvoj jedinstvenog korisničkog sučelja za povezivanje različitih pametnih uređaja (smart devices) kao i integracija web baziranih aplikacija specifičnih za vozilo uskoro će biti spremni za serijsku proizvodnju. Audi budućnosti time će se pretvoriti u uređaj interneta stvari (Internet of Things), koji će besprijekorno i pametno biti integriran u svijet korisnika.

25. SAT:

Moderni automobili putem Car-to-X-tehnologije izbjegavaju prometne zastoje i druga iritantna vremena čekanja. Osim toga, pilotirana vožnja vozača će rasterećivati još za vrijeme vožnje. Vozač će u prosjeku imati do sat vremena dnevno više za druge zadaće jer neće morati upravljati vozilom.

Po čemu će se razlikovati ova premium marka od ostalih kada jednom svi automobili budu kružili gradom bez vozača? U sklopu projekta "25. SAT" Audi će svoje kupce pretvoriti u stručnjake za menadžment vremena. Pritom središnju ulogu igraju individualne preferencije. Unutrašnjost se prilagođava tako da se korisnici na najbolji način mogu opustiti, nesmetano provoditi vrijeme s obitelji i prijateljima ili čak biti produktivni. U suradnji s institutom Fraunhofer za industrijsko inženjerstvo i organizaciju IAO Audi trenutačno istražuje kako digitalni signali, osvjetljenje i zvučni podražaji u automobilu utječu na ljudski organizam, primjerice na razinu stresa i koncentraciju. Saznanja dobivena tim istraživanjima trebala bi nadahnuti dizajnere interijera i upotrebljivosti (usability) da automobil budućnosti pretvore u primjer savršenog radnog mjesta.

Pogodnost br. 2: sigurnost

Trenutačno 90 posto prometnih nesreća uzrokuju pogreške vozača. Audi AI ubuduće će izbjegavati opasne situacije, u kojima može doći do sudara. Kako bi samostalna vožnja bila moguća i u nepreglednim situacijama u prometu, potrebne su dodatne metode i pristupi. Te metode i pristupi nisu vezani samo uza sustave temeljene na pravilima te se odnose i na elemente umjetne inteligencije. Razvoj automobila sa sposobnošću izbjegavanja sudara za Audi je zadatak od najveće važnosti.

Pogodnost br. 3: učinkovitost

Visoko umreženi i pilotirani automobili učinkovitije iskorištavaju prostor i energiju, što sa sobom donosi ekološke i ekonomske pogodnosti. Preko Car-to-X tehnologije - inteligentne umreženosti između sudionika u prometu i infrastrukture - automobil, primjerice, izbjegava prometne zastoje i izračunava optimalne rute za izbjegavanje prepreka. Uz pogodnosti za pojedinačnog kupca i uštedu energije pilotirana vožnja ima još jednu ekonomsku dimenziju: rute s visokim prometnim opterećenjem mogu se trajno rasteretiti ciljanim navođenjem prometnih tokova.

Pogodnost br. 4: individualizacija

Preko Audi AI-ja automobil pojedinačno upoznaje putnike i njihove navike. Čovjek i stroj međusobno komuniciraju, čime se stvara povjerenje i olakšava fleksibilnija organizacija svakodnevice. "Audi Fit Driver" prati vozačevo zdravstveno stanje, osobni, inteligentni asistent (PIA) upoznaje vozača i zahvaljujući inteligentnim algoritmima može samostalno i adaptivno komunicirati s njim.

 

Audi AI - tehnologije

zFAS - Računalna moć, umrežavanje i obrada informacija

Osnovna komponenta sustava za pilotiranu vožnju (zFAS). Taj genijalac premijerno će izaći na tržište u novom Audiju A8.

Dosad su sustavima potpore za vozača upravljali prostorno odvojeni upravljački uređaji. Audi će kao prvi proizvođač automobila sve to objediniti u središnjoj arhitekturi domene. Za to će se portfelj funkcija, potrebni senzori, elektronički hardver i arhitektura softvera objediniti u središnji sustav. Pritom je otpočetka punu pozornost prije svega dobivao sigurnosni koncept.

Pomoću velike količine informacija iz senzora sadržane u zFAS-u sustav munjevitom brzinom generira model okoline vozila i te informacije stavlja na raspolaganje svim sustavima potpore. Tako zFAS ima funkciju korisničkog sučelja za sve funkcije pilotirane vožnje.

Osnovni preduvjet za njegovu kompaktnu strukturu i veliku računalnu snagu snažne su elektroničke komponente. zFAS je high-tech računalna centrala veličine tableta. Audi je zFAS razvio u suradnji s vodećim tvrtkama za razvoj tehnologije na tržištu. Na području automobilske industrije Audi integrira čipove velike snage u koje se ubrajaju Tegra K1 proizvođača NVIDIA, Infineonov Aurix i Alterin Cyclon V upotpunjene procesorom Eye Q3 vodećeg svjetskog proizvođača algoritama za obradu slika Mobileyea. Zahvaljujući svom modularnom konceptu zFAS je fleksibilno skalabilan i samim time bit će iskoristiv u budućnosti.

Umjetna inteligencija i strojno učenje

Umjetna inteligencija u budućnosti će pilotiranim automobilima omogućavati da u složenim situacijama u prometu prikladno reagiraju poput ljudi ili čak bolje od njih. Umjetna se inteligencija kao područje informatike bavi opremanjem strojeva sposobnostima koje sliče ljudskom ponašanju. To se, primjerice, može postići strojnim učenjem (machine learning).

Strojno učenje preduvjet je za umjetnu inteligenciju. Osnova su za to matematika i statistika. U izrazito kompleksnim situacijama algoritmi samostalno pronalaze obrasce i pravila pa na temelju toga donose odluke. Istraživanje na području umjetnih neuronskih mreža, odn. imitacije signalnih spojeva unutar ljudskog mozga, donijelo je velike rezultate. Deep learning na računalu imitira neuronske mreže iz ljudskog mozga. Za to su potrebne izrazito velika količina podataka i opsežna baza podataka. Za inteligentna i pilotirana vozila u budućnosti će se pružiti brojne mogućnosti za uporabu strojnog učenja. Zbog toga Audi evaluira različite metode, poput nadziranog učenja ili dubokog podržanog učenja s ciljem pronalaženja optimalnog pristupa za te primjene. Audi pritom surađuje s najboljim softverskim tvrtkama kao i vodećim sveučilištima.

Prepoznavanje predmeta i okoline

Jedno od trenutačno najvažnijih područja primjene strojnog učenja prepoznavanje je predmeta i okoline. U modelima Audi A4, A5, Q5 i Q7 prepoznavanje predmeta već se serijski primjenjuje pomoću nadziranog učenja. Ondje se primjenjuje uvježbani sustav: postupak učenja također je već završen prije nego što počne proizvodnja automobila.

U novom Audiju A8 također će se koristiti nadzirano učenje kod prepoznavanja predmeta. Obrada slika, koju je razvio tehnološki partner Mobileye, među ostalim se zasniva na metodi dubokog učenja. Pritom se duboke neuronske mreže treniraju različitim setovima podataka. Neuronska mreža tako uči klasificirati različite predmete kao automobile, bicikliste i pješake. Dobiveni podaci u završnoj verziji softvera na raspolaganju su sustavima za potporu vozača i sustavima za pilotiranu vožnju.

Zahvaljujući ovom postupku novi Audi A8 također prepoznaje slobodne površine, odnosno slobodna područja na kojima je moguća vožnja. To je važan preduvjet za novi Audi AI sustav za praćenje zastoja.

 

Audijevi predrazvojni projekti

Audi Q2 deep learning concept:

Na konferenciji NIPS (Conference and Workshop on Neural Information Processing Systems) u Barceloni Audi je u prosincu 2016. godine na modelu vozila prvi put pokazao kako automobil razvija inteligentne strategije parkiranja. Na polju dimenzija 3x3 metara Audi Q2 deep learning concept samostalno je tražio prikladno parkirno mjesto u obliku metalnog okvira i parkirao se u njega.

Sposobnost za samostalno parkiranje model automobila (mjerilo 1:8) stekao je putem dubokog podržanog učenja. Pritom sustav uči po metodi pokušaja i pogreške. Na početku automobil nasumice odabire smjer kretanja. Algoritam prepoznaje uspješne radnje i na taj način sve više usavršava strategiju parkiranja. Sustav tako može samostalno rješavati i teške zadatke.

Sustav senzora u modelu automobila sastoji se od dvije mono kamere usmjerene prema naprijed ili nazad kao i deset ultrazvučnih senzora u cijelom modelu. Središnje računalo automobila pretvara njihove informacije u upravljačke signale za upravljač i elektromotor. Na voznoj površini model automobila u prvom koraku utvrđuje svoj relativan položaj u odnosu na parkirno mjesto. Čim prepozna parkirno mjesto, proračunava kako može sgurno stići na cilj. Pritom model u skladu sa situacijom manevrira, upravlja i vozi prema naprijed ili unazad.

"Audi Q2 deep learning concept" predrazvojni je projekt tvrtke Audi Electronics Venture (AEV), kćeri tvrtke AUDI AG.

Audi Q7 deep learning concept:

Primjer za primjenu strojnog učenja u mjerilu 1:1 Audi je predstavio u siječnju 2017. godine na izložbi Consumer Electronics Show (CES) u Las Vegasu. Na posebno uređenom, promijenjivom poligonu za testiranje Audi Q7 deep learning concept za orijentaciju je koristio prednju kameru s rezolucijom od dva megapiksela; ona komunicira s računalnom jedinicom tipa NVIDIA Drive PX 2, koja zatim s velikom preciznošću pokreće upravljač. Upravljački uređaj svojim je kapacitetom posebno prilagođen za pilotiranu vožnju.

Jezgra su softvera duboke neuronske mreže, koje su stručnjaci iz tvrtke NVIDIA uvježbali za samostalnu vožnju i prepoznavanje dinamične prometne signalizacije. U početku je Audi Q7 deep learning concept u nekoliko krugova upoznao poligon s vozačem za upravljačem i dodatnim kamerama za trening. Sustav je reakcije vozača povezao sa zbivanjima koja je snimila kamera. Na taj način automobil razumije vanjske upute poput privremenog prometnog signala, može ih interpretirati i djelovati u skladu sa situacijom.

Najveća razlika između modela Audi Q2 deep learning concept i Audi Q7 deep learning concept krije se u metodi strojnog učenja: dok model automobila u omjeru 1:8 parkiranje usvaja metodom pokušaja i pogreške (duboko podržano učenje), mreža modela Audi Q7 deep learning concept dobiva konkretne relevantne podatke tijekom pokusnih vožnji, odnosno on uči od vozača (nadzirano učenje). Oba projekta važni su dijelovi istraživanja umjetne inteligencije kod Audija i prikazuju širinu tog pristupa. Audi osim toga evaluira i iskušava različite vrste strojnog učenja kako bi tehnologije ciljano koristio za nove aplikacije u području automatske vožnje i personalizacije.

Car-to-X tehnologija

Vidjeti više od ljudskog oka ili infracrvene kamere - Car-to-X tehnologija proširuje horizont uobičajenih senzora vozila poput radara, kamere i ultrazvuka informacijama vrlo udaljenim informacijama izvan vidnog polja vozača. Tako je moguće još ranije prepoznavanje opasnih situacija i izbjegavanje sudara. Već danas međusobna komunikacija između automobila te između automobila i prometne infrastrukture u stvarnom vremenu pruža veću sigurnost, komfor i učinkovitost. Audi će kao prvi proizvođač automobila u novi model A8 uvesti moćan telekomunikacijski standard LTE Advanced.

"Informacija o semaforima"

Prva visoko umrežena serijska funkcija Car-to-X komponente nosi naziv "Time-to-Green". U Audi virtualnom cockpitu ili na head-up zaslonu vozač može vidjeti hoće li u okviru dopuštene brzine stići na sljedeće zeleno svjetlo. Ako ne može, odbrojavat će se vrijeme do sljedeće zelene faze, tako vozač na vrijeme može maknuti nogu s papučice gasa. Moguće je da će modeli Audi e-tron kod zaustavljanja na crvenom semaforu energiju kočenja pojačano koristiti za punjenje akumulatora. Na crvenom će semaforu Car-to-X tehnologija u budućnosti kod prelaska na zeleno svjetlo omogućavati "pokretanje kolone" kod kojeg će veći broj automobila kretati automatizirano i gotovo istovremeno. Time će se protok značajno povećat tijekom svake zelene faze.

Vozači automobila zahvaljujući toj informaciji o semaforu imat će veću mogućnost predviđanja situacija u vožnji, šo će pozitivno utjecati na prometni tok. U budućnosti će se informacija o semaforu, primjerice, također moći povezati s inteligentnom navigacijom i koristiti za nove pogonske koncepte. Tako bi "zeleni valovi" mogli ući u optimalno navođenje po ruti.

"On Street Parking"

Još jedna Car-to-X usluga funkcija je za traženje parkirnih mjesta, koju Audi razvija pod nazivom "On Street Parking". Automobili opremljeni Car-to-X tehnologijom samostalno šalju svoje postupke parkiranja i izlazak iz parkirnog mjesta u servere u cloudu. Aplikacija registrira manevre parkiranja na temelju različitih parametara, primjerice na temelju upravljačkih signala motora, promjene stupnja za vožnju, kuta upravljanja i brzine.

Pomoću informacija ultrazvučnih senzora ili kamere sustav će u budućnosti prepoznavati slobodne površine za parkiranje. Broj slobodnih mjesta pored ceste izračunava na temelju statističkih modela, u koje su uključeni i faktori poput doba dana. Usluga vozaču u stvarnom vremenu prikazuje mogućnost pronalaženja slobodnog mjesta i tako mu posebice u središtima gradova olakašava potragu. Štedi se nepotrebno vrijeme potrebno za pronalaženje slobodnih mjesta, čime se rasterećuju ceste.

Istovremeno je moguće smanjivanje emisija u metropolitanskim područjima. Dok danas stotine automobila za vrijeme najvećih prometnih gužvi stambenim dijelovima gradova u potrazi za parkirnim mjestima često kruže i do 30 minuta, u budućnosti će se slobodna parkirna mjesta uz cestu i u javnim garažama moći pouzdano prikazivati. Time se obavezni put svodi na izravnu vožnju do parkirnog mjesta. Na primjeru jednostavnog izračuna moguće je pokazati kolika je ušteda goriva i ispušnih plinova moguća: prosječno osobno vozilo u gradskom prometu troši više od pet litara goriva na 100 kilometara dionice. Neki vozači automobila u gradskim područjima tu dionicu prijeđu u potrazi za parkirnim mjestima, dakle svaki automobil tako godišnje ukupno potroši više od 50 litara benzina, odnosno cijeli spremnik goriva.

Rukovanje govornim naredbama

Sljedeća razina rukovanja govornim naredbama predstavlja hibridni koncept. Taj koncept na pitanja vozača odgovara na dva načina. S jedne strane koristi znanje o preferencijama vozača pohranjeno u vozilu, s druge strane oslanja se na podatke s clouda. Osim toga, vozač može slobodno formulirati svoja pitanja i upute, a samoučeći menadžer za dijalog po potrebi postavlja povratna pitanja ili pruža mogućnosti izbora. U dijalogu sa sustavom vozač se može prebacivati između područja izbornika. Može, primjerice, nazvati kontakt iz telefonskog imenika i preuzeti adresu povezanu s njim kao navigacijsko odredište. Osim traženja odredišta novo hibridno rukovanje govornim naredbama također obuhvaća medije, klimatizaciju kao i dijelove telefonskih usluga i pojedine Audi connect usluge. U Europi djeluje preko granica.

Audi Fit Driver

Već je danas svaki Audi opremljen najsuvremenijom tehnologijom i pruža najvišu razinu komfora i sigurnosti. Automobil kao privatno utočište i stalno umrežen prostor nije samo savršeno mjesto za praćenje vozačeve kondicije, već može aktivno poboljšati vozačevo zdravlje i kvalitetu života. Projekt Audi Fit Driver automobil pretvara u empatičnog suputnika. U mnogim situacijama zna što vozač trenutačno treba.

Broj korisnika takozvanih wearablesa, odnosno fitness narukvica ili pametnih satova, stalno raste. Uređaji na zapešću nadziru vitalne vrijednosti čovjekova organizma poput frekvencije srca ili temperature kože. Buduće verzije tih uređaja njihovi podaci moći će se kombinirati s podacima senzora vozila. To će biti omogućiti pouzdanu formulaciju o aktualnom stanju vozača i automobil će moći individualno reagirati na takve situacije. Ako Audi Fit Driver budućnosti prepozna, primjerice, povećani umor ili stres, sustavi automobila prilagođavaju se vozaču pokušavajući ga smiriti, razbuditi ili zaštititi. Zahvaljujući inteligentnim algoritmima sustav bolje upoznaje vozača.

Audi Fit Driver prvi put nudi mogućnost aktivnog smanjivanja stresa u automobilu i poboljšanja koncentracije. Ako sustav ustanovi veliku opterećenost vozača, nju je moguće smanjiti jednostavnom tehnikom disanja. Na zaslonu se prikazuje uputa za to kao takozvani Biofeedback u Audi virtualnom cockpitu, slično kao u profesionalnom sportu. Glas iz zvučnika dodatno vodi vozača kroz vježbu. Neovisno o tome radi li se o opuštajućoj masaži, stimulirajućoj masaži u ritmu glazbe, posebnoj klimatizaciji, adaptivnom infotainmentu ili odgovarajućem osvjetljenju: cilj Audi Fit Drivera doživljaj je vožnje optimalno prilagođen stanju vozača kod kojeg na odredištu iz vozila izlazi opušteniji nego što je ušao.

U budućim verzijama Audi Fit Driver mogao bi sadržavati sustave potpore i sigurnosne sustave, odnosno sustave za pilotiranu vožnju. U ekstremnim situacijama Audi bi mogao izvršiti pilotirano zaustavljanje i preko eCall sustava odaslati poziv u nuždi.

Empatična tehnologija i gamifikacija Konceptualne studije "Klara" i "Bonnie" obje se zasnivaju na modelu Audi A1, a gotovo da i ne mogu biti drugačiji. Dok "Klara" svojom prozračnom karoserijom pruža uvid u moguće novosti u dizajnu eksterijera, kod "Bonnie" je najvažniji inovativni dizajn unutrašnjosti. Oba koncepta povezuje zajednička ideja izgradnje povjerenja između čovjeka i stroja empatičnom tehnologijom, odnosno korištenjem elemenata igre (gamifikacija), što je važan preduvjet za pilotiranu vožnju.

Konceptualni automobil Klara

Povjerenje u automobil najlakše se može uspostaviti empatijom ako ljudi u okolini automobila osjećaju da automobil stalno obraća pažnju na njih i suosjećajno reagira na njih. Konceptualna studija "Klara - The Living One" daje iznenađujuće odgovore na pitanje u što se Audi može razviti u deset, dvadeset i trideset godina: visokotehnološki automobil, koji pokazuje emocije i na taj bi način mogao postati osobni prijatelj i suputnik.

Na prvi pogled "Klara" izgleda poput običnog Audija A1, ali njen izgled vara. Pažljivijim promatranjem moguće je primijetiti da se automobil ponaša kao da u pravilnim razmacima uzima zrak. Ispod površine radi 39 električnih servomotora kako bi karoserija mogla izvoditi pokrete disanja. Zahvaljujući osjetljivim senzorima "Klara" na svoju okolinu reagira interaktivno i subjektivno. Ako joj se približi osoba koju smatra simpatičnom, pozdravit će je žmiganjem. Klara isto tako brundanjem može izraziti nesigurnost.

Za serijsku proizvodnju u budućnosti za Audi je prije svega zanimljivo kako "Klara" uspijeva empatičnim reakcijama uspostaviti komunikaciju, te time i povjerenje, između vozača i automobila, odnosno između čovjeka i stroja.

Konceptualni automobil Bonnie

Konceptualni automobil za inovacije u unutrašnjosti "Bonnie" predstavlja brojne nove mogućnosti individualizacije i ideje za unutrašnjost. Vozač i i suvozač mogu, primjerice, ritmičnim tapkanjem po određenim površinama u cockpitu proizvesti zvukove bubnja ili preko aplikacije prilagoditi LED ambijentalno osvjetljenje boji majice ili laka za nokte.

Inovativnim konceptom osvjetljenja u unutrašnjosti "Bonnie" pokazuje što se sve može postići digitalizacijom kod dizajna unutrašnjeg osvjetljenja i kako se unutrašnjost u budućnosti može još jače individualizirati. Prednost te nove vrste individualizacije jest to da se vozač i suputnici osjećaju vrlo dobro. Svatko može unutrašnjost u svakom trenutku obojiti najdražom bojom. Ako čovjek koristi više automobila, primjerice u okviru car sharinga, osobna se omiljena boja može prenositi iz automobila u automobil. Tako će se u svakom automobilu osjećati kao u vlastitom. Isto vrijedi ako više ljudi, primjerice obitelj, dijeli isti automobil.

Uz LED ambijentalno osvjetljenje s mogućnošću personalizacije "Bonnie" nudi druge ideje za svijetlo: površinske svjetiljke umjesto uobičajenih krovnih ručki, mlaznice za zrak i zvučnici s unutrašnjim osvjetljenjem, posebno jako svjetlo za prostor za noge i prtljažnik kao i svjetlosni tepih za izravnu okolinu vozila.

Sportska sjedala izrađena su od održivih materijala koji ostavljaju dojam prave meke štavljene kože. Gumb za pokretanje integriran je u ručku mjenjača, a pokazivač promjene stupnja prijenosa u sportsko kolo upravljača s ravnim donjim dijelom. Pretinac za odlaganje smartphonea i tableta ukazuju na ciljnu skupinu: mladi profesionalci i članovi zlatne generacije koji svoje mobilne završne uređaje uvijek nose sa sobom. Držač za ručne torbe ispred suvozačevog sjedala sprječava da torba prilikom kočenja sklizne prema naprijed u prostor za noge. Za često korištene tenisice za vježbanje ispod dvostrukog poda prtljažnika nalazi se neka vrsta posude za prljavštinu. Poklopac ugrađen u podnicu utovarnog prostora povećava visinu spremnika, primjerice, za prijevoz sobnih biljaka ili nešto većih buketa cvijeća.

Funkcija "Drumbase" uzbudljiva je zabavna funkcija modela "Bonnie". Piezoelektrični senzori u kolu upravljača, mlaznicama za zrak i poklopcu pretinca za rukavice precizno snimaju vozačevo i suvozačevo tapkanje, a računalo ih pretvara u zvukove bubnja.

To zvuči gotovo kao da se u Audiju A1 nalazi pravi bubanj. Zaigrani pristup nudi mogućnost za provođenje vremena u automobilu. Slične uređaje za gamifikaciju u budućnosti bi mogle biti zanimljive i za pilotiranu vožnju.

Osobni, inteligentni asistent (PIA)

Najbolji koncept rukovanja jest onaj koji se idealno prilagođava vozaču, koji umjesto njega preuzima što je moguće veći broj radnji vezanih uz upravljanje i koji samostalno obavlja rutinske zadatke rukovanja - PIA, osobni inteligentni asistent, slijedi upravo taj pristup. Metodama umjetne inteligencije PIA inteligentno povezuje podatke iz automobila, podatke o vozaču, podatke o aktualnoj i predstojećoj situaciji u prometu kao i podatke s interneta. PIA među ostalim reagira na govorne unose i zahvaljujući inteligentnim algoritmima može samostalno i adaptivno komunicirati i djelovati s korisnikom.

PIA prati aktivnosti vozača i upoznaje ga na temelju njegovih obrazaca ponašanja. Iz toga nastaje cijeli niz mogućnosti za uporabu: navigacija, odabir glazbe, odabir željene Audi-Connect usluge, klimatizacija, prijedlog parkirnog mjesta ili održavanje uobičajenog razmaka od vozila ispred na autoputu. Na temelju spoznaja dobivenih na temelju strojnog učenja PIA prilagođava funkcije automobila ponašanju i potrebama vozača i može aktivno davati preporuke.

Server u zaštićenom Audi-cloud služi kao host za PIA podatke i obrađuje ih. Kupac ih u svakom trenutku može pregledati preko svog myAudi računa te može upravljati njima. Može ih brisati ili izmijenjivati, primjerice prilikom preseljenja. Oni se uz to mogu prenositi na druge podatke. Auto prepoznaje korisnika, učitava odgovarajući PIA profil i PIA tome prilagođava automobil kao i ponašanje tijekom interakcije.

Za provedbu projekta odgovorna je Audjeva tvrtka kćer Audi Electronics Venture GmbH (AEV). Osnovne elemente još bi u ovom desetljeću mogli pustiti u serijsku proizvodnju i zatim postupno razvijati dok ne postane savršen, diskretan pomoćnik za vozača.

Zaštita podataka

Zaštita podataka od iznimne je važnosti za Audi. Audi posluje u potpunosti u skladu sa zakonima o zaštiti osobnih podataka, podataka i pravo na privatnost pojedinačnih zemalja. Tvrtka ima jasna načela za postupanje s osobnim podacima kupaca.

Ova stranica koristi "cookies" koji nam pomažu da Vam pružimo bolje iskustvo prilikom posjete.
Potvrdi i nastavi